Om oss
Bymiljøpakken er 38 milliarder kroner til vei, buss og sykkelveier fram til 2033.
Det blir stadig flere mennesker og biler på Nord-Jæren. Vi må ta grep – og alle kan bidra. Av og til kan vi la bilen stå og i stedet ta buss, tog, sykle eller gå. Eller vi kan betale bompenger de gangene vi faktisk må kjøre. Det er dette Bymiljøpakken bidrar til.
Bymiljøpakken er en dugnad. Dette er noe vi gjør sammen. Både staten, fylket og kommunene – og du og jeg personlig. Vi får Bussveien, nye og tryggere veier for dem som sykler og går, nye veier for dem som kjører, pluss egne veier for kollektiv- og næringstransport. I sum bedre framkommelighet for alle.
Resultatet er at du får en enklere hverdag. Byer der alle kommer lettere fram. Mindre kaos. Kort sagt et bedre bymiljø for alle.
Snarveier på denne siden:
Hvordan finansieres Bymiljøpakken?
Alle prosjektene i Bymiljøpakken
Sentrale dokumenter
Organisering
Elevarbeider Kunst Design og Arkitektur
Kontakt oss
Vi følger nullvekstmålet:
I byområdene skal klimagassutslipp, kø, luftforurensning og støy reduseres gjennom effektiv arealbruk og ved at veksten i persontransporten skal tas med kollektivtrafikk, sykling og gange.
Hvordan finansieres Bymiljøpakken?
Staten går inn med midler i Bymiljøpakken gjennom byvekstavtalen og Nasjonal transportplan. I tillegg bidrar Rogaland fylkeskommune og kommunene med cirka 2,7 milliarder kroner i momsrefusjon.
Prosjektene i Bymiljøpakken blir derfor betalt med både bompenger og/eller statlige midler. Noen eksempler: Bussveien blir finansiert med 30 prosent bompenger og 70 prosent statlige midler. Sykkelstamvegen blir finansiert kun av statlige midler, gjennom byvekstavtalen. Det er satt av om lag en milliard kroner til andre sykkelprosjekter, dette blir i hovedsak finansiert med bompenger.
Kommunene har gjennom byvekstavtalen forpliktet seg til å utvikle boliger og arbeidsplasser på en måte som styrker kollektivtilbudet og reduserer behovet for transport. Midlene som Kolumbus får til å drive mobilitets- og holdningsskapende arbeid kommer fra belønningsmidler som er en del av byvekstavtalen.
Alle prosjektene i Bymiljøpakken
Tungbilfelt/kollektivfelt
Andre kollektivprosjekt
- Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS) – Diagonalen – Jåttå: Kollektivtiltak
- Hillevåg – Universitetet i Stavanger (UiS) – Stavanger universitetssjukehus (SUS): Kollektivtiltak
- Diverse andre kollektivprosjekt
- Drift av kollektivtrafikk
Bussveien
- Bussveien linje A: Sammenhengende bussfelt fra Risavika – Sunde – Stavanger – Forus – Sandnes – Vatne
- Bussveien linje B: Sammenhengende bussfelt fra Kvernevik – Sunde – Stavanger – Forus
- Bussveien, linje C: Sandnes – Forus – Stavanger Lufthavn Sola – Sola
- Oppgradering av Byterminalen i Stavanger og Ruten i Sandnes sentrum. I tillegg får Stavanger sentrum ny gateterminal
- Åtte endeholdeplasser med snumuligheter og sjåførfasiliteter
- Bussveien har flere ferdige delstrekninger på Mariero, Vaulen, Jåsund, kollektivbru på Forus, Forussletta og Hillevåg.
>> Hold deg oppdatert på status for strekningene i Bussveien her.
- Langs de ferdige strekkene av Bussveien, går det også sykkel- og gangveier. Klikk her for å se hvor mange som daglig sykler langs Bussveien ved Kristianlyst.
Sykkel
- Sykkelstamvegen: Stavanger – Forus – Sandnes. >> Les mer om prosjektet her.
– Første delstrekning av Sykkelstamvegen, fra Asser Jåttens vei til Sandnes grense, er ferdig. Dette er bare en del av en sammenhengende sykkelvei mellom Sandnes og Stavanger, men det er mulig å følge passeringstallene ved målestasjonen ved Asser Jåtten bru her. Lurer du på hvordan du kan benytte deg av denne delen av Sykkelstamvegen nå? Se her. - 1 milliard kroner til andre sykkelprosjekter
Tiltak for gående, miljø og trafikksikkerhet
- 1 milliard kroner til miljø, trafikksikkerhet, turveier og andre tiltak for gående
Veiprosjekt
- E39 Smiene – Harestad
- E39 Ålgård – Hove
- Fylkesvei 505 Skjæveland – Foss Eikeland (oppstart i Jærenpakke 1)
- Fylkesvei 505 Foss Eikeland-E39
- E39/riksvei 44 Krysstiltak/vegutvidelse Stangeland
- Fylkesvei 409 Transportkorridor vest, Kvernevik – E39 i Randaberg
Sentrale dokumenter
Handlingsprogram:
2025-2028 Handlingsprogram – Bymiljøpakken til lokalpolitisk behandling (pdf til nettleser)
2025-2028 Handlingsprogram – Bymiljøpakken til lokalpolitisk behandling (pdf til pdf-leser)
2024-2027 Handlingsprogram – Bymiljøpakken (pdf)
2023-2026 Handlingsprogram – Bymiljøpakken (pdf)
Årsbudsjett:
2024 Revidert årsbudsjett Bymiljøpakken (pdf)
2024 Årsbudsjett – Bymiljøpakken (pdf)
2023 Revidert årsbudsjett – Bymiljøpakken (pdf)
2022 Revidert Årsbudsjett – Bymiljøpakken (pdf)
Årsrapporter:
Årshjul og styringssystem:
Stortingsproposisjon 47 S (2016-2017)
Kvalitetssikring KS2 av Bypakke Nord-Jæren
Indikatorveileder for Nord-Jæren 2019 (vedlegg 4 til byvekstavtale)
Byutredning Nord-Jæren trinn 1
Byutredning Nord-Jæren trinn 2
Sykkelstrategi for Nord-Jæren 2022-2032 (pdf)
Gåstrategi for Nord-Jæren (pdf)
—
Håndbok R760: Styring av vegprosjekter
Nasjonal transportplan 2018-2029
Statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging
Statlige planretningslinjer for klima-, energiplanlegging og klimatilpasning
Organisering
Bymiljøpakken ledes av en styringsgruppe som har hovedansvaret for styring og koordinering av Bymiljøpakken. Arbeidet deres skal gi grunnlag for omforente saksframlegg til besluttende organer, fylkesting og by- og kommunestyrer, om prioritering av midlene i Bymiljøpakken. Den ordinære styringsgruppen ledes av Statens vegvesen, med Jernbanedirektoratet og Statsforvalteren i Rogaland representert, sammen med Rogaland fylkeskommune, Stavanger, Sandnes, Sola og Randaberg kommuner.
Administrativ koordineringsgruppe består av den administrative lederen fra hver virksomhet, samt lederstøtte for disse faste medlemmene. Gruppen drøfter saker og tar viktige avklaringer i forkant av styringsgruppemøtene.
Sekretariatet er styringsgruppens felles apparat for gjennomføring av Bymiljøpakken. Sekretariatet er saksforberedende organ for styringsgruppen, og skal sørge for at det utarbeides saksunderlag og faglige utredninger som er nødvendig for styringsgruppens beslutninger.
Bymiljøpakken har seks faggrupper: Kollektiv, gange, sykkel, trafikksikkerhet, miljø og kommunikasjon. Faggruppenes viktigste oppgave er å bidra aktivt til måloppnåelse i Bymiljøpakken – nullvekstmålet.
Elevarbeider Kunst Design og Arkitektur
Bymiljøpakken har samarbeidet med Vågen videregående skole, som har hatt et prosjekt hvor elevene skulle levere verk basert på Bymiljøpakken og nullvekstmålet.
Kontakt oss
Kristine Gramstad Wedler
Sekretariatsleder
kristine.gramstad.wedler@rogfk.no
+47 907 69 415
Kristine Gramstad Wedler leder det administrative arbeidet i Bymiljøpakken.