Bymiljøpakken

Programområdeprosjekt i Stavanger sentrum

Nye programområdeprosjekt i Handlingsprogram 2025-28

Styringsgruppa i Bymiljøpakken har vedtatt Handlingsprogram for 2025-28, som nå skal til lokalpolitisk behandling hos partene.

I Handlingsprogrammet er det åpnet for ingangsettelse av 18 nye programområdeprosjekt. Seks prosjekter på sykkel, fem prosjekter på gange, to prosjekter på trafikksikkerhet og fem på kollektiv.

Prosjektbeskrivelsene kan du lese under, informasjon om investeringsplaner finner du nederst i forslag til handlingsprogram.

 

Sykkel:

Prosjekt: Løwenstrasse (Fv 4532)

Formål: Etablere et tilbud for syklister og gående langs en viktig sykkeltrase på Forus/Lura hvor det har manglet et helhetlig tilbud for myke trafikanter.

Hvor: Fra Fv 4526 Forusbeen til Fv 44 Forussletta.

Hva: Etablere sammenhengende sykkelveg med fortau langs Løwenstrasse, med kobling til Sykkelstamvegen og Bussveien. Prosjektet er et samarbeid mellom Sandnes kommune og Forus Næringspark hvor deler av strekningen finansieres som rekkefølgekrav. Disse er markert med blått i figuren. Bymiljøpakken finansierer delstrekninger markert med rødt slik at det blir et helhetlig tilbud fra Bussveien langs Forussletta og til Forusbeen. Sandnes

 

Prosjekt: Bergelandsgata – Birkelandsgata

Formål: Oppgrader bygate, og etablere sykkelprioritert gate i tråd med sykkelstrategi. Tiltaket vil gjøre det enklere, sikrere og mer attraktiv å gå og sykle i Stavanger sentrum. Hensikten er å bedre syklistenes framkommelighet, sikkerhet og komfort på hovednett for sykkel, og å gjøre det attraktivt å gå og oppholde seg i gata. Det legges også opp til fordrøyning og grønne elementer i gata.

Hvor: Bergelandsgaten og Birkelandsgaten, Storhaug bydel (Stavanger sentrum)

Hva: Etablere sykkelprioritert gate

 

Prosjekt: Hjelmelandsgata

Formål: Etablere sykkelfelt. Parkering struktureres på strekningen. Tiltaket vil gjøre det enklere og sikrere å sykle i sentrale deler av Stavanger, til skoler, sentrumskjernen og Stavanger øst. Det vil bedre syklistenes framkommelighet og komfort på sykkelnettet. Det bedrer forholdene for gående, kollektivtrafikk, fordrøyning og grønne elementer.

Hvor: Hjelmelandsgata (kv 1411) i Stavanger.

Hva: Sykkelfelt.

Prosjekt: Christian Bjellandsgate

Formål: Etablere sykkelprioritert gate. Hensikten er å gjøre det enklere å sykle, og bedre syklistenes framkommelighet, sikkerhet og komfort på hovednett for sykkel. Christian Bjellands gate forbinder Byfjordruta og Tastaruta mot sentrum vest og Sykkelstamveien.

Hvor: Christian Bjellands gate (kv. 1161), Tasta bydel

Hva: Det vil bli etablere sykkel prioritert gate i tråd med prinsipper i sykkelstrategien, med tosidig fortau, og strukturert ensidig parkering. Det legges også opp til fordrøyning og grønne elementer i gata.

 

Prosjekt: Opheimsgata  

Formål: Etablere sykkelprioritert gate. Hensikten er å gjøre det enklere å sykle i Stavanger sentrum ved å bedre syklistenes framkommelighet og sikkerhet. Prosjektet vil oppgradere bynær boliggate og gjøre det enklere, sikrere og mer attraktiv å gå og sykle. Denne gata binder Hundvåg og Storhaug bydeler på tvers mot Våland, Sykkelstamvegen og i sentrum. Tiltaket vil også bidra til å gjøre det attraktivt å gå og oppholde seg i gata. Det legges opp til fordrøyning og grønne elementer i gata.

Hvor: Fra Krysset Hjelmelandgata til krysset Bratteberggata (kv 1117) og fram til Pedersgata (kv 1789) som vist med gul strek på bildet. Delstrekningen markert med blått er under utbygging ved Stavanger kommune.

Hva: Etablere sykkelprioritert gate og strukturere parkering

 

Gange:

Prosjekt: Eiganesveien

Beskrivelse: Oppgradere nytt fortau (Stavanger)

Formål: Nytt fortau og oppgradering av smalt fortau 1200 meter.

Hvor: Eiganesveien, Møllegate. – Welhavensgate

Hva: Ensidig fortau, nytt på delstrekk, der det er fortau i dag er det veldig smalt og trenger utvidelse. Vurdere smalere kjørebane. Må bevare trær på fortau. Hovedgangnett mot Stavanger sentrum, skolevei.

Omlegging av nedre del av Kirkegata til gågate i tråd med sentrumsplanen, samt økt attraktivitet på forbindelse fra jernbaneundergang til Vågsgata (langs parken på Ruten).

Helhetlig plan og opparbeiding av hele gateløpet med sikte på prioritet for gående.

Prosjekt: Ungdomsaksen nedre del 

Beskrivelse: Mer areal til gående (Sandnes)

Formål: Etablere en attraktiv, trafikksikker og fotgjengerprioritert gangforbindelse til Ruten fra øst. Øke attraktiviteten til gangnettet i sentrum, og forbedre koblingen fra øst til vest forgående. Lage attraktiv og trafikksikker gangforbindelse på den mest sentrumsnære delen av forbindelsen mellom Sandnes videregående skole/Giskehallen, Sentrum/Ruten og Vågen videregående/Kulturskolen.

Hvor: Kirkegata i Sandnes sentrum på strekket fra Storgata og til jernundergang samt videre langs parken på Ruten til nylig oppgardert gågate i Vågsgata. Blått viser ungdomsaksen og rødt marker strekningen dette prosjektet omhandler. Grønne punkter markerer viktige kollektivknutepunkt i sentrum med Sandnes sentrum jernbanestasjon, Ruten kollektivterminal og fremtidige bussveistasjon på Olav Vs plass (i nord) og i Julie Eges gate (i øst).

Hva: Omlegging av nedre del av Kirkegata til gågate i tråd med sentrumsplanen, samt økt attraktivitet på forbindelse fra jernbaneundergang til Vågsgata (langs parken på Ruten).Helhetlig plan og opparbeiding av hele gateløpet med sikte på prioritet for gående.

Prosjekt: Ny trase for Randabergveien i Randaberg 

Beskrivelse: Etablere ny trase og gjøre om eksisterende trase til torgareal foran kirken

Formål: Randabergveien mellom Vistnesveien og Torvmyrveien/Bøveien skiller i dag Randaberg kirke fra torget. Det er vedtatt å etablere en ny forbindelse mellom kirkegården og den gamle skoletomten i øst, slik at torget kan utvides til kirketrappen.

Hvor: Midt i Randaberg sentrum, mellom kirkegården og planlagt sentrumsområde, og mellom kirken og dagens torg.

Hva: prosjektering og utbygging av ny veiforbindelse, omgjøring av dagens vei foran kirken til torgareal

 

Prosjekt: Etablere utendørs heis i Stavanger

Beskrivelse: Etablere utendørs heis mellom Lars Hertervigs gate og Olav Kyrres gate

Formål: Utvendig heis i tilknytning til Olav Kyrresgate 19 for å etablere universell forbindelse for gående mellom Olav Kyrres gate og Lars Hertevigsgate. Gi en god UU forbindelse mellom Stavanger sentrum og omkringliggende bydeler. Binder sammen Rådhuskvartalet bestående av Olav Kyrresgate 23, Herbarium, Olav Kyrres gate 19 og Rådhuset.

Hvor: Ligger parallelt med Kleivatrappene som knytter sammen Lars Hertevigsgate og Olav Kyrres gate gjennom Øvre Kleivegate, mellom Olav Kyrres gate 19  og Rådhuset.  Flere muligheter 1. mellom Olav Kyrres gate 19 og Rådhuset 2. mellom Olav Kyrres gate og Herbarium.

Hva: Offentlig tilgjengelig heis som er åpen hele døgnet. Status: Det er gjort et forprosjekt, men kommunen skal se på mulige løsninger og konsepter.

 

 Prosjekt:Snarvei Frøyerveien til Åsveien 

Beskrivelse: Etablere snarvei (Sandnes)

Formål: Styrke forbindelsen mellom bussens endeholdeplass, skoleveg og gangnett generelt i øvre Åsveien. Forbinde Åsveien og Frøyerveien. Første etappe av en lengre snarvei til Hanahagen og ned til bydelssentrum og skole.

Hvor: Mellom bussens snuplass/endeholdeplass i Åsveien og Frøyerveien.

Hva: Oppgradering av eksisterende sti fra Åsveien der bussen snur. Skånsom bearbeiding av terreng for å ikke forverre forholdene for eksisterende trær. Fra Åsveien og ned til felles adkomstveg bruke uvalsa asfalt på hovedstrekket. Bedrer tilgjengelighet og hindrer utvasking av fortau i Åsveien. Resterende del av tursti bruke Røynebergmasse fk 0-8. Mulig omregulering av felles atkomstveg

 

Trafikksikkerhet:

 

Prosjekt: Auglendsveien

Formål: Øke trafikksikkerheten for alle trafikantgrupper bedre belysning i et område med stor trafikk av gående, syklende og kjørende.

Hvor: Auglendsveien i Stavanger.

Hva: Etablere ny belysning på hele strekningen og forsterket belysning i 7 gangfelt.

 

Prosjekt: Gauselvågen Nord Del 2

Formål: Øke trafikksikkerheten for myke trafikanter ved å separere gående og syklende i område med mange syklister.

Hvor: Fra Gauselvågen Nord del 1 til Gauselkneiken

Hva: Etablere fortau.

 

Kollektiv:

Prosjekt: Del 1 Fv.4548 Schancheholen-Ullandhaug

Formål: Å forbedre bussenes fremkommelighet.

Hvor: Fra rundkjøring Schancheholen til Kjell Arholms gate på Ullandhaug. Det er viktig at enden møter prosjektet fra Jåttå

Hva: Etablere kollektivløsning på del en av strekningen Hillevåg- Ullandhaug, som er forlengelse av prosjektet Jåttåvågen- Ullandhaug

 

Prosjekt: Fv. 440 Hillevåg -Schancheholen

Formål: Å forbedre bussenes fremkommelighet.

Hvor: Fra rundkjøring Schancheholen til rundkjøring Lagårdsveien. Prosjektet kobler seg på Bussveien etter Hillevågstunnelen.

Hva: Regulere tiltak for å sikre fremkommelighet for kollektiv på del to av strekningen Hillevåg-Ullandhaug.

 

Prosjekt: Verksalmenningen-Kjelvene

Formål: Sikre fremkommelighet og prioritering av kollektiv mot Hundvåg og Stavanger øst, og tre av de høyest prioriterte bussrutene. Prosjektet skal sikre en god kobling til prosjektet i Verksgata.

Hvor: Parsellen går fra Fiskepiren i vest til kryss Haugesundsgata v/Hermetikkgata i øst.

Hva: Se på kollektivløsninger for strekningen. Løsninger kan inkludere prioritering av buss i kryss, kollektivfelt, utvidelse av kulvert, filterfelt, holdeplassutforming (kantstopp, plassering), tilfartskontroll.

 

Prosjekt: Gjennomgang av holdeplasser UU

Formål: Formålet med tiltaket er å forbedre holdeplasser med universell utforming og oppgradere busskur.

Hvor: Holdeplassopprusting busslinje 1, 4, 5 7, 8, 24, 25, 26 og 27

Hva: Tiltakene kan være ulike fra holdeplass til holdeplass, avhengig av hva som trengs. Eksempler er ledelinje, oppmerksomhetsfelt, kantstein, oppgradering av busskur med belysning, tavler etc.

 

Prosjekt: Snarvei til holdeplasser

Beskrivelse:

Formål: Gjøre adkomsten for gående til holdeplasser bedre slik at reisetiden blir kortere og totalopplevelsen av kollektivreisen blir bedre.

Hvor: Kartlegges fortløpende i de fire kommunene

Hva: Snarveitråkkene får en bedre standard slik at fremkommeligheten og tilgjengeligheten til holdeplassen øker.