På rett veg mot nullvekstmålet
Trafikken har gått ned med 4,4 prosent fra 2017 til 2019.
– Det betyr at Nord-Jæren er på god veg mot nullvekstmålet de første to årene det har blitt målt, opplyser seniorrådgiver Alberte Ruud i Statens vegvesen.
Byindeks måler nullvekstmålet
For å komme fram til tallet som viser nedgangen på over fire prosent, blir det brukt en metode som kalles byindeks.
– I denne metoden ser vi på trafikktall fra 24 utvalgte trafikkregistreringspunkt i byområdet, for å måle endringen i trafikk på vegene, forklarer Alberte Ruud.
Det er bare lette biler, med lengde under 5,6 meter, som blir målt i trafikkregistreringspunktene. Disse punktene er ikke de samme som der bomstasjonene står.
Metoden blir brukt for å måle nullvekstmålet, og blir brukt til å følge opp byvekstavtalen i de store byene i Norge.
Slik måles byindeks
Trafikken i registreringspunktene blir sammenlignet dato for dato og time for time, mellom to år. Det blir tatt hensyn til at registreringsutstyret kanskje ikke har vært i drift og hvis det har vært stenginger eller omkjøringer som påvirker trafikken.
Det er mange ulike kriterier som skal stemme for å få godkjente data. Et døgn må for eksempel inneholde minimum 16 godkjente timer og en måned må inneholde minimum 16 godkjente døgn per punkt.
Det kan være usikkerhet i innhenting av data, men dette er tatt hensyn til gjennom flere ulike prosesser.
Litt fakta
Nullvekstmålet er et av målene for Bymiljøpakken. I målet ligger det at all vekst i persontransport med bil i byområdet på Nord-Jæren skal skje ved at folk reiser kollektivt, sykler og går.
Nullvekstmålet måles hvert år. I tillegg til byindeks blir det også brukt tall fra reisevaneundersøkelser, for å måle nullvekstmålet. I den nye byvekstavtalen for 2019-2029, som er lokalt vedtatt, er det presisert at nullvekstmålet skal måles med et glidende snitt på to til tre år.
Ny bompengeinnkreving i Bymiljøpakken startet i oktober 2018. Derfor er ikke 2018 et representativt år å måle etter. Referanseåret som pakken blir målt på er derfor 2017.